Yoga voor sporters

Yoga for runners afbeelding

Yoga draagt bij tot betere sportprestaties. Zo leer je technieken om je beter te concentreren en focussen,...

Yoga voor sporters:

Yoga draagt bij tot betere sportprestaties. Zo leer je technieken om je beter te concentreren en focussen, bereik je een beter lichamelijk en geestelijk evenwicht en ontwikkel je meer lenigheid en kracht. Vaak wordt er in de sport een zeer eenzijdige belasting van bepaalde spieren gevraagd, andere spieren blijven onbelast. Yoga zorgt voor de juiste balans in je lichaam. Ook is er bij yoga ruimschoots aandacht voor de adem, die bij sporters onder zware inspanning wel eens vergeten wordt. Adem heeft een zeer grote invloed op de inspanning, de trainingsresultaten, mindset en je herstel. Door het toepassen van yoga kun je hier verandering in brengen. Bij de yogalessen is er aandacht voor ademhaling, veel stretchhoudingen, krachtoefeningen en een geconcentreerd bewustzijn. Yoga geeft zeker meerwaarde voor je sportieve prestaties. Daarnaast zorgt yoga ook voor het optimaliseren van je herstelmechanisme, het vertraagt je hartritme, verlaagt de bloeddruk en heeft een groot effect op je adem en bewustzijn. JOOGA biedt yogalessen voor sporters aan, uiteraard zijn ook deze lessen op jouw wensen en doelen af te stemmen (JOOGA op maat).

Yoga voor klimmers:

Bij het klimmen gaat het o.a. om balans te houden en bewegingen vloeiend uit te voeren. Bij klimmen kun je voordeel halen uit meer kracht, flexibiliteit, concentratie, evenwicht en adem. Yoga bevordert deze onderdelen en zorgt ook voor meer evenwicht in het lichaam. Bij het klimmen worden veel spiergroepen eenzijdig belast, dit kan leiden tot spanningen in de nek, schouders en hamstrings. Bij yoga is er naast deze spieren ook aandacht voor spieren die minder ontwikkeld worden bij het klimmen zoals de bovenkant van de onderarmen, de achterzijde van de schouders en de onderrug. Het zorgt ervoor dat je beter in balans komt, betere controle hebt over de spieren, meer kracht en flexibiliteit ontwikkelt.

Yoga voor ‘runners’:

Yoga wint populariteit onder de hardlopers, niet gek want yoga heeft een positieve uitwerking op lichaam, geest en ademhaling. Ook met hardlopen doe je hier je voordeel mee. Tijdens een gemiddelde hardlooptocht raakt je voet ongeveer 1000x de grond. Hiermee belast je de voeten met wel drie tot vier keer je gewicht. Lopers hebben dan ook vaak rug- en knieklachten, stramme hamstrings en pijnlijke voeten. Vaak is dit een gevolg van onevenwichtigheid veroorzaakt door het lopen. Yoga helpt je om het evenwicht in je lichaam te herstellen. In de yogales for runners wordt er in 45 minuten aandacht besteedt aan specifieke yogahoudingen en lopen we samen nog 30 minuten buiten. Ervaar deze aangename aanvulling, of je nu wilt beginnen met lopen of je looptijd wilt aanscherpen…

  • Yogalessen kunnen o.a. bijdragen om:

    • Leniger en fitter te worden

    • Rust en ontspanning te krijgen

    • Te herstellen van blessures en werken aan meer stabiliteit

    • Stijve gewrichten door (duur)sport soepeler te maken

    • Balans te krijgen naast hoge werkdruk en / of stressvol leven

    • Oververmoeidheid en slechte conditie te verbeteren

    • Te werken aan gewichtsverlies en de bloeddruk te verlagen.

  • Yoga lessen

    jun26
    Vinyasa flow yogaTime: 19:00
    jul03
    Vinyasa flow yogaTime: 19:00
    jul10
    Vinyasa flow yogaTime: 19:00
‘JOOGA heeft een erg toegankelijke, leuke en professionele yoga workshop aangeboden voor een groep jong volwassen binnen de forensische psychiatrie. Erg goed begeleid met ruimte voor ieders mogelijkheden en stijl. De groep ging volledig mee met de onderdelen waar de docente Jorieke ze in mee nam. Een aanrader en voor herhaling vatbaar!’
Erik Timmerman, Van der Hoeven Kliniek Utrecht