Lessen

JOOGA biedt diverse yogalessen aan.

Tijdens de lessen is er aandacht voor zowel de lichamelijke, mentale als emotionele gezondheid. Alle yogalessen zijn gebaseerd op het ‘Hatha Yoga’ systeem met diverse verdiepingen naar o.a. de ashtanga vinyasa yoga. De lessen bevatten actieve, fysieke bewegingen, reinigende oefeningen en adembeheersing. Samen met de docent leer je veilig bewegen op je yogamat, word je in en uit de houdingen begeleid, leer je je grenzen ontdekken en word je ondersteunt op fysiek en mentaal niveau.

Yoga is goed voor iedereen, ongeacht leeftijd, conditie of geslacht: iedereen kan alle lessen volgen. De yogalessen zijn geschikt voor beginners en ervaren yogi’s. Heb je weinig tot geen ervaring met yoga en ben je nieuwsgierig welke les je het beste kunt volgen? Vraag de docent om advies of lees meer over de lesvormen hieronder.

Hatha yoga:

De klassieke vorm van yoga waarin het evenwicht tussen inspanning en ontspanning centraal staat. In een hatha yogales wisselen dynamische en verstilde houdingen elkaar af. In deze les wordt geoefend vanuit een naar binnen gerichte aandacht. Hierdoor is er ruimte om waar te nemen wat zich van binnen voordoet. Fysieke en mentale grenzen worden op een zachte manier opgezocht en verruimd, wat zorgt voor meer vitaliteit.

Vinyasa flow yoga:

Bij vinyasa flow yoga ga je aan de slag met een serie uitdagende en vloeiende bewegingen. Hierbij wisselen de verschillende houdingen elkaar af op het ritme van de ademhaling. De voortdurende focus op de adem en beweging brengt de aandacht bij jezelf en in het moment. De houdingen worden aan elkaar verbonden door adem en beweging (vinyasa’s) zodat er een continue ‘flow’ ontstaat. In deze les ligt de nadruk op fysieke inspanning: (innerlijke) kracht, concentratie en uithoudingsvermogen staan centraal. Het is een aanrader als je meer fysieke uitdaging zoekt en je ‘uit je hoofd en in je lijf’ wilt komen.

Easy flow yoga:

Easy flow is, net als de vinyasa flow, gebaseerd op de Ashtanga yoga maar met een zachtere en vrijere benadering van de houdingen. In deze les is er ruimte voor de afwisseling van intensiteit van dynamische en statische houdingen. De belasting voor het lichaam is hierdoor minder. Wel is er aandacht voor de ‘flow’ maar dan met rust en verzachting in de continue beweging van de yogahoudingen. Er is meer ruimte voor de adem, voor de rust en ontspanning. De les is zeer geschikt voor beginners of mensen die een les zoeken met zowel inspanning als ontspanning.

Yin Yoga:

In Yin yoga worden posities langer vastgehouden, waardoor je meer tijd hebt om je grenzen te verkennen. Je gebruikt je spieren niet om in een houding te komen, maar je laat de zwaartekracht zijn werk doen. Het is een meditatieve vorm van yoga. Het bindweefsel wordt gestimuleerd en je gewrichten worden beweeglijker en actiever. Yin Yoga heeft een relatief rustig karakter waarbij je juist de tijd kunt nemen voor je lichaam. Je oefent aandachtig te zijn en open te stellen voor wat zich van binnen voordoet. Het ‘zijn’ in het moment, in je lichaam, de ruimte en je gevoel. Yin en yang zijn met elkaar verbonden. Yang zijn bijvoorbeeld de dynamische yogavormen zoals de vinyasa yoga. Door beide vormen te combineren, ervaar je de complete werking van de houdingen.

Yoga voor sporters:

Yoga draagt bij tot betere sportprestaties. Zo leer je technieken om je beter te concentreren en focussen, bereik je een beter lichamelijk en geestelijk evenwicht en ontwikkel je meer lenigheid en kracht. Vaak wordt er in de sport een zeer eenzijdige belasting van bepaalde spieren gevraagd, andere spieren blijven onbelast. Yoga zorgt voor de juiste balans in je lichaam. Ook is er bij yoga ruimschoots aandacht voor de adem, die bij sporters onder zware inspanning wel eens vergeten wordt. Adem heeft een zeer grote invloed op de inspanning, de trainingsresultaten, mindset en je herstel. Door het toepassen van yoga kun je hier verandering in brengen. Bij de yogalessen is er aandacht voor ademhaling, veel stretchhoudingen, krachtoefeningen en een geconcentreerd bewustzijn. Yoga geeft zeker meerwaarde voor je sportieve prestaties. Daarnaast zorgt yoga ook voor het optimaliseren van je herstelmechanisme, het vertraagt je hartritme, verlaagt de bloeddruk en heeft een groot effect op je adem en bewustzijn. JOOGA biedt yogalessen voor sporters aan, uiteraard zijn ook deze lessen op jouw wensen en doelen af te stemmen (JOOGA op maat).

Yoga voor ‘runners’:

Yoga wint populariteit onder de hardlopers, niet gek want yoga heeft een positieve uitwerking op lichaam, geest en ademhaling. Ook met hardlopen doe je hier je voordeel mee. Tijdens een gemiddelde hardlooptocht raakt je voet ongeveer 1000x de grond. Hiermee belast je de voeten met wel drie tot vier keer je gewicht. Lopers hebben dan ook vaak rug- en knieklachten, stramme hamstrings en pijnlijke voeten. Vaak is dit een gevolg van onevenwichtigheid veroorzaakt door het lopen. Yoga helpt je om het evenwicht in je lichaam te herstellen. In de yogales for runners wordt er in 45 minuten aandacht besteedt aan specifieke yogahoudingen en lopen we samen nog 30 minuten buiten. Ervaar deze aangename aanvulling, of je nu wilt beginnen met lopen of je looptijd wilt aanscherpen… 

Yoga voor klimmers:

Bij het klimmen gaat het o.a. om balans te houden en bewegingen vloeiend uit te voeren. Bij klimmen kun je voordeel halen uit meer kracht, flexibiliteit, concentratie, evenwicht en adem. Yoga bevordert deze onderdelen en zorgt ook voor meer evenwicht in het lichaam. Bij het klimmen worden veel spiergroepen eenzijdig belast, dit kan leiden tot spanningen in de nek, schouders en hamstrings. Bij yoga is er naast deze spieren ook aandacht voor spieren die minder ontwikkeld worden bij het klimmen zoals de bovenkant van de onderarmen, de achterzijde van de schouders en de onderrug. Het zorgt ervoor dat je beter in balans komt, betere controle hebt over de spieren, meer kracht en flexibiliteit ontwikkelt.

  • Yogalessen kunnen o.a. bijdragen om:

    • Leniger en fitter te worden

    • Rust en ontspanning te krijgen

    • Te herstellen van blessures en werken aan meer stabiliteit

    • Stijve gewrichten door (duur)sport soepeler te maken

    • Balans te krijgen naast hoge werkdruk en / of stressvol leven

    • Oververmoeidheid en slechte conditie te verbeteren

    • Te werken aan gewichtsverlies en de bloeddruk te verlagen.

  • Yoga lessen

    mei29
    Vinyasa flow yogaTime: 19:00
    jun05
    Vinyasa flow yogaTime: 19:00
    jun12
    Vinyasa flow yogaTime: 19:00
Ik heb al vele yogalessen gevolgd en ben onder de indruk van de prettige manier van lesgeven van Jorieke. Zo brengt zij o.a. rust, duidelijkheid, professionaliteit, corrigeert waar nodig en heeft zij oog voor iedere student, zowel beginner als gevorderde. Keep it up!’
Marjon Oostveen