Yoga en hardlopen

JOOGA-Girl-yoga for runners

Yoga en hardlopen

Yoga en hardlopen, is dat wel de juiste combinatie?

Het lijkt in alles juist dat het elkaars tegenpolen zijn, bij het hardlopen verkort je de spieren door de eentonige belasting en bij yoga verleng je juist de spieren. Toch zit in die tegenstelling juist de kracht van de combinatie van beide sporten.

Overeenkomsten

Zelf combineer ik beide sporten, al ben ik veel fanatieker met yoga dan met het lopen. Ik merk dat beide sporten veel parallellen hebben. Zowel bij yoga als bij hardlopen gaat het om het verkennen en accepteren van je grenzen. Het is niet goed om te snel te ver te willen gaan in een yogahouding of in een (lange) afstand lopen, rustig opbouwen en luisteren naar je lichaam is essentieel. Een heel groot leerpunt voor mij, want conditioneel kan ik de afstanden wel aan, maar mijn lijf heeft de tijd nodig om dit verantwoord op te bouwen. Ook in de yoga gaat het om vinden van balans, je grenzen verleggen is goed, maar het gaat vooral om het blijven luisteren naar je lichaam. Leg je zelf geen verplichtingen op om iets te ‘moeten’ kunnen, de weg ernaar toe is het belangrijkste, zet je ego aan de kant. Opbouwen, je lichaam de tijd gunnen, het verkennen van je mogelijkheden (en daarbij je grenzen) zijn punten die bij beide sporten belangrijk zijn.

Flow

Een andere overeenkomst is de ‘flow’ waarin je komt. De flow bereik je niet met een keertje de hardloopschoenen aan te doen en een stukje te gaan lopen, maar de geoefende lopers weten wel wat de flow van het lopen is. Het lijkt allemaal vanzelf te gaan. Het woord kreeg bekendheid via de pyscholoog Mihaly Csikszentmihalyi . Hij omschreef het in de jaren ‘90 als een gemoedstoestand waarin je maximaal presteert zonder er moeite voor te hoeven doen of over na hoeft te denken. Of zoals hij het stelde: ‘flow is de geestelijke toestand waarin handelingen van een persoon volledig opgaat in de focus, betrokkenheid en plezier in de activiteit zelf.’

Yoga kent deze flow ook, in veel yogavormen komt de naam letterlijk terug: bijvoorbeeld vinyasa flow en easy flow. Het gaat in deze lessen om een dynamischere vorm van yoga waarbij de bewegingen/ houdingen elkaar afwisselen. De bewegingen/houdingen worden in vloeiende bewegingen aan elkaar verbonden op het ritme van de ademhaling. Hier ontstaat door beoefening uiteindelijk een flow doordat je volledig opgaat in de vloeiende stroom van deze opeenvolgende houdingen en ademhaling. De flow heeft ook te maken met het komen in het ‘nu’, ik merk dat ik bij beide sporten mijn hoofd kan leegmaken, nieuwe energie opdoe en kan genieten van wat ik op dat moment aan het doen ben. Ontspanning door inspanning. Gedachten laten gaan, je hoofd leegmaken en ruimte maken voor nieuwe energie, nieuwe ideeen. Tijdens een workshop die ik laatst volgende van een yogadocent uit India (Vijay Gopala) leerde ik dat gedachten altijd te maken hebben met een verleden of een toekomst, niet met het heden, het nu. Het is goed om gedachten te kunnen laten gaan en je te kunnen focussen op de adem. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want je bent vast niet de eerste die nog boodschappenlijstjes aan het maken is, je to-do lijst aan het nalopen bent om jezelf er vervolgens op te betrappen dat je de aandacht moet richten op de adem.
Ook dit vraagt net als bij het hardlopen om oefening, oefening en nog eens oefening.

Hoe versterkt de combinatie hardlopen en yoga elkaar nu? Zoals eerder beschreven verkort je door het hardlopen de spieren en bij yoga zorg je voor verlenging van de spieren. Met yoga werk je aan spierkracht, balans en flexibiliteit.

Spierkracht, flexibiliteit en balans

Yoga vergroot je flexibiliteit en dat zorgt ervoor dat je bewegingsvrijheid bij het hardlopen toeneemt, je kunt je makkelijker bewegen tijdens het hardlopen. Bij het hardlopen maak je veel herhalende bewegingen in een richting, waarbij sommige spieren heel vaak worden gebruikt en anderen heel weinig. Dit geeft onbalans in de spieren en dit kan tot blessures leiden. Yoga leert je om je lichaam te scannen op problemen of ongemakken en daarmee dus ook om blessures eerder te herkennen. Ook zorgt yoga voor meer balans doordat zij in de houdingen aandacht geeft aan alle spiergroepen in het lichaam en hierbij oog heeft voor de balans. Zo doe je iedere houding naar rechts ook naar links, deze aandacht voor de symmetrie zorgt ervoor dat het lichaam in balans komt, je houding verbetert en je beweegmogelijkheden optimaliseren.

Een mooie bijkomstigheid is dat in veel yogahoudingen ook de kleine stabiliserende spieren in de voeten en enkels actief. zijn Dezelfde spieren zorgen ervoor dat je enkels stabieler zijn en minder snel verzwikken.

Houding

Door naast het hardlopen yoga te beoefenen verbetert je houding tijdens het hardlopen. Je houding staat in de yogales en de kennis die je daar opdoet kun je gebruiken tijdens het hardlopen. Bij de yoga werk je vanuit het krachtcentrum ‘Hara’ ter hoogte van je buik en gebruik je de bandha’s (o.a. bekkenbodemspieren-gebied bij het perineum intrekken, gebied onder je navel intrekken) en is daarom ook zeer geschikt om te werken aan je core stability (rompstabiliteit). Door een verbeterde rompstabiliteit, verbeter je ook je houding tijdens het lopen. Je gebruikt een actievere houding door bewuste aanspanning van het rompgebied.

Ademhaling en focus

De ademhaling is een essentieel onderdeel van yoga. Regelmatig en rustig ademhalen zorgt ervoor dat je je hersenen en spieren voldoende zuurstof krijgen. Deze bewustwording van de ademhaling en het leren verlengen van je ademhaling kun je ook goed toepassen in je hardlooptraining. Je leert ontspanning te zoeken in je ademhaling, bewuster te ademen en zeker ook je buikgebied actief te gebruiken in de ademhaling. Ook bij het beoefenen van yogahoudingen zoek je naar ontspanning door inspanning, rust, focus en adem. Je zoekt naar balans, concentreert je op de ademhaling en leert deze te ontspannen terwijl je inspanning levert. Ook geeft de yoga ‘dristi’s’ kijkrichtingen aan, hierbij kun je leren te focussen zonder dat je aandacht wordt afgeleid. Afgeleid door het kijken in de spiegel, naar anderen, naar de outfit van je buurvrouw, je verliest je aandacht en je focus. De dristi’s geven de kijkrichtingen aan zoals het derde oog, het puntje van je neus, je voorste hand waardoor je beter je aandacht leert te richten, je controleert je kijkrichting en geeft deze focus. Ook dit komt ten goede tijdens je hardloopbeoefening.

Aan de slag

Wil je graag aan de slag met yoga of met hardlopen? Ik wil met JOOGA graag yoga voor runners aanbieden. Mail mij bij interesse info@jooga.nl en bij voldoende aanmeldingen gaan we zeker van start!

Wil je nu al heerlijk aan de slag gaan, begin dan rustig met opbouwen. Er zijn diverse apps die je hierbij helpen. Ikzelf ben begonnen met de app ‘Get running’ een gratis app die je per week begeleidt in het opstarten van het lopen van een 5 kilometer afstand.

Zorg ervoor dat je voor het lopen een goede warming up en na het lopen een goede cooling down doet en daar kan yoga zeer goed bij helpen! Hoe doe je dit nu en welke houdingen gebruik je hierbij?

Volgende week post ik een goede warming up yogales die je hiervoor kunt gebruiken.

Stay tuned en voor nu: oefening baart kunst  ;)

Namaste

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ik heb al vele yogalessen gevolgd en ben onder de indruk van de prettige manier van lesgeven van Jorieke. Zo brengt zij o.a. rust, duidelijkheid, professionaliteit, corrigeert waar nodig en heeft zij oog voor iedere student, zowel beginner als gevorderde. Keep it up!’
Marjon Oostveen