Yoga

Yoga bestaat niet pas een paar jaar, de oorsprong ligt in India duizenden jaren voor Christus. Yoga is het oudste systeem van persoonlijke ontwikkeling en het omvat zowel lichaam als geest als ziel. De oude yogi’s hadden een diepgaande kennis van de essentiële aard van de mens en wat de mens nodig heeft om in harmonie te kunnen leven met zichzelf en zijn omgeving.

Er zijn in al die jaren veel verschillende stromingen ontstaan in yoga, allemaal hebben zij hetzelfde doel: eenheid in lichaam en geest. In de Yoga Sutra’s van Patanjali, het klassieke werk over Yoga, wordt Yoga als volgt gedefinieerd:

‘Yoga is het stil laten worden van de wervelingen van de geest’

Om te begrijpen wat yoga precies is, moet je het zelf meemaken. Op het eerste gezicht lijkt yoga slechts op een serie fysieke oefeningen die het lichaam lenig en flexibel houden. Yoga zorgt ook voor een sterker, mooier en gezonder lichaam, maar yoga doet meer! Na verloop van tijd wordt je bewust van een subtiele verandering in je manier van leven. Yoga laat je je ware aard ontdekken en je lichaam en geest ontspannen. Goed in je vel zitten is wat je echt vooruit helpt.
Kortom yoga moet je beleven!

Hieronder een aantal voordelen van Yoga:

1. Rust en ontspanning:

Door de stress en drukte van ons dagelijks leven, heb je soms het gevoel te worden geleefd. Je moet veel en de agenda is altijd bomvol. Je hebt behoefte aan rust en wil graag even aan niets hoeven denken. In het leven is niets zo belangrijk als fysiek in balans zijn. Het is onaangenaam, soms zelf gevaarlijk om deze balans te verliezen. Yoga helpt jou om deze balans terug te vinden. Kom zelf ervaren hoe je door yoga je volle agenda vergeet en nieuwe energie opdoet voor de rest van de dag.

2. Stressvermindering:

Yoga is een goede keuze om op een fysieke manier mentale stress te laten afvloeien.
Door de bewuste concentratie op het lichaam bij het beoefenen van de houdingen, kom je los van alledaagse zorgen. Dit is een van de redenen waarom veel mensen zich zo verfrist voelen na een yogales. Je werkt aan een goede balans tussen lichaam en geest. Ook bij fysieke en mentale moeheid kan de beoefening van yoga een gunstig effect hebben. De houdingen openen het lichaam en geven het zenuwstelsel de kans om tot rust te komen.

3. Verbeterde ademhaling:

Yoga leert je trager en dieper ademhalen, je leert vertrouwen te krijgen in je adem. Met de aandacht voor de ademhaling en de bewuste bewegingen tijdens de yoga verbetert je longfunctie. Ook wordt je lichaam aangespoord om te ontspannen.
Tijdens yoga leer je de kalmte te bewaren tijdens de inspanning. Doordat je regelmatig ademhaalt en de docent je hierbij begeleidt, herken je je eigen adempatroon. Dit bevordert de yoga beoefening op een positieve manier.

4. Lenigheid:

Yoga is ook de manier om leniger en fitter te worden.
De asana’s (houdingen) helpen je om je lichaam beetje bij beetje leniger te maken.
Het is onbelangrijk hoe lenig je bent als je met yoga start. Je leert met de tijd meer verschillende poses aan te nemen doordat ligamenten, pezen en spieren zich verlengen.
Je leert met yoga ook je grenzen verkennen en de plek waar je bent als uitgangspositie te nemen. Zonder prestatiedrang leer je stap voor stap verder te komen in de houdingen.
Yoga draagt ook bij aan een betere lichaamshouding.

5. Verbeterde kracht:

Bij het beoefenen van de houdingen gebruik je elke spier in het lichaam, waardoor je lichamelijke kracht van top tot teen toeneemt. Ook versoepelt yoga de stramme spieren in het lichaam.

6. Gewichtsverlies:

Yoga helpt je om je lichaamsgewicht op peil te houden. Je krijgt meer controle over je lichaam, je gezondheid en het helpt je om gewicht te verliezen. Dankzij calorieverbranding en stressvermindering, spoort yoga je ook aan om gezonder te eten. Yoga bevordert een gevoel van lichamelijk welzijn en zelfvertrouwen.

7. Verbeterde bloedcirculatie:

Yoga oefeningen hebben veel cardiovasculaire voordelen. Ze verlagen het hartritme, verhogen het uithoudingsvermogen en verbeteren de zuurstofopname. Yoga verbetert de werking van de bloedsomloop. Door de verschillende houdingen kan het zuurstofrijke bloed de cellen van het lichaam beter bereiken en creëer je een optimale zuurstofopname.

  • Yogalessen kunnen o.a. bijdragen om:

    • Leniger en fitter te worden

    • Rust en ontspanning te krijgen

    • Te herstellen van blessures en werken aan meer stabiliteit

    • Stijve gewrichten door (duur)sport soepeler te maken

    • Balans te krijgen naast hoge werkdruk en / of stressvol leven

    • Oververmoeidheid en slechte conditie te verbeteren

    • Te werken aan gewichtsverlies en de bloeddruk te verlagen.

  • Yoga lessen

    mei29
    Vinyasa flow yogaTime: 19:00
    jun05
    Vinyasa flow yogaTime: 19:00
    jun12
    Vinyasa flow yogaTime: 19:00
Ik heb al vele yogalessen gevolgd en ben onder de indruk van de prettige manier van lesgeven van Jorieke. Zo brengt zij o.a. rust, duidelijkheid, professionaliteit, corrigeert waar nodig en heeft zij oog voor iedere student, zowel beginner als gevorderde. Keep it up!’
Marjon Oostveen