Yogasessie: Drakenserie

YOGA DRAKENSERIE VOOR MEER ENERGIE!

De houdingen uit de drakenserie kun je gebruiken als een warming-up of als een complete, energie-opwekkende oefening in de ochtend. Het zijn tien bewegingen die vloeiend in elkaar overgaan. Als je deze twee of drie keer doet, merk je gelijk het effect. De houdingen werken openend, geven energie en gaan net iets verder dan de zonnegroet. Kortom een heerlijke yogasessie om je ochtend mee te beginnen.

Zo doe je de drakenserie:
1. Start in tandasana (berghouding). Adem in en til je linkerknie op en neem je armen zijwaarts mee omhoog.
2. Ga naar Virabhadrasana 3. Adem uit en verleng je linkerbeen naar achteren, trek hierbij het schaambeen naar je navel. Spreid je armen zijwaarts (als de vleugels van een vliegende draak). Houd de heupen parallel aan de vloer en ga niet hangen met je buik/ rug. Adem diep in.
3. Adem uit en land met je linkervoet ver naar achteren. Zet beide handen aan de binnenkant van je rechtervoet. Buig dan door je ellebogen en draai je hoofd naar rechts.
4. Adem in, druk je handen in de mat en strek beide armen. Adem uit en strek je rechterarm omhoog en adem diep in.

5. Adem uit, breng je rechterhand omlaag en zet die dan aan de buitenkant van je rechtervoet neer. In dezelfde uitademing zwaai je het rechterbeen naar achteren, hoog de lucht in. Houd je schaambeen en navel naar elkaar toe, zodat je niet teveel gaat hangen in de onderrug. Adem diep in.

6. Adem uit en stap met je rechtervoet onder je linkerbeen zo ver als je kunt/ wilt. Reik met je linkerarm omhoog en draai je hart open richting de zon. Adem in.

7. Adem uit en strek je rechterbeen omhoog de lucht in vanuit downward facing dog. Adem in.

8. Adem uit en stap met je rechterbeen naar voren. Adem in, duw je rechtervoet stevig in de mat en breng je schaambeen en navel naar elkaar toe. Op de volgende uitademing breng je je linkerbeen in de lucht en spreid je de armen gespreid opzij. Adem in.
9. Adem uit en ga verticaal op je rechterbeen staan, met je linkerknie en armen omhoog, zoals je begonnen bent. Adem diep in.

10. Adem uit en zet je linkervoet naast je rechtervoet en sta in tadasana.Haal een paar keer diep adem .Begin dan opnieuw maar dan met je rechterbeen. Doe de serie twee tot vier keer achter elkaar en wissel steeds van been.

(Bron: Yoga magazine nr. 3, 2010)

Kijk onderstaand youtube filmpje, hierin wordt de hele drakenserie voorgedaan:

Dragon sequence yoga

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Ik heb al vele yogalessen gevolgd en ben onder de indruk van de prettige manier van lesgeven van Jorieke. Zo brengt zij o.a. rust, duidelijkheid, professionaliteit, corrigeert waar nodig en heeft zij oog voor iedere student, zowel beginner als gevorderde. Keep it up!’
Marjon Oostveen