Zonnegroet

2013-11-30 18.54.48

De zonnegroet

Binnen de yoga bestaan er verschillende zonnegroeten. Zo heb je de klassieke zonnegroet, zonnegroet A en zonnegroet B. De zonnegroet, ook wel Surya Namaskar genoemd, is oorspronkelijk bedoeld als ochtendritueel als groet aan de opkomende zon, maar kan in de praktijk op ieder moment van de dag worden beoefend.

De zonnegroet zorgt voor een goed begin van je dag! Het maakt je lichaam sterker en soepeler. Daarnaast maak door de beoefening van de zonnegroeten energie in je lichaam wakker waar je de rest van de dag profijt van zal hebben. Besteed je 15-20 minuten aan het beoefenen van de zonnegroet, dan komt dat overeen met een gehele yogasessie, kortom een fantastische start van je dag!

Hoe beoefen je de zonnegroet?

Stap 1:
Ga rechtop staan, voeten iets uit elkaar, schouders ontspannen.
Leg de handpalmen tegen borst tegen elkaar in namaste.
Stap 2: 
Adem in. Leun met je bovenlichaam achterover en strek armen naar achteren en houdt de handpalmen tegen elkaar.
Stap 3:
Adem uit. Buig voorover met een rechte rug. Beweeg je buik richting je benen en leg handen plat op de vloer (buig benen indien nodig).
Stap 4: 
Adem in. Buig je rechterbeen, zet je handen aan beide kanten naast je rechtervoet. Stap met je linkerbeen zo ver mogelijk naar achteren. Zorg ervoor dat je gebogen knie niet voorbij je enkel komt (anders kan je blessures oplopen). Houd je hoofd omhoog.
Stap 5:
Adem uit en strek beide benen naar achteren. Houd je lichaam gestrekt en stabiel, als in een plank/ push up houding: Phalakasana ook wel Plankpose.
Stap 6:
Adem in en houdt adem vast. Laat knieën op de vloer zakken en daarna borst en kin. Duw daarbij de heupen en onderbuik omhoog. Houd je hoofd omhoog: Chaturanga Dandasana naar Asthangahouding.
Stap 7:
Adem in. Plaats de benen en buik op de grond. Strek de rug omhoog en buig hoofd naar achteren. Ellebogen buigen langs het lichaam: Cobra.
Stap 8:
Adem uit. Duw heupen omhoog en buig bovenlichaam naar beneden met het hoofd tussen de armen. Hielen gaan richting de grond (je staat in een omgekeerde V): Downward facing dog.
Stap 9:
Adem in.Breng het linkerbeen naar voren (idem als stap 4 maar dan met het andere been). Buig je linkerbeen, zet je handen naast je voet en stap met je rechterbeen zo ver mogelijk naar achteren. Zorg ervoor dat je gebogen knie niet voorbij je enkel komt (anders kan je blessures oplopen). Houd je hoofd omhoog en je borst open (sleutelbeenderen breed).
Stap 10:   
Adem uit. Zet beide benen naast elkaar, strek knieën en buig lichaam naar beneden. Beweeg je buik richting je benen en leg handen plat op de vloer (buig benen indien nodig).
Stap 11:
Adem in. Kom overeind met een rechte rug. Leun met je bovenlichaam achterover en strek armen naar achteren en houdt de handpalmen tegen elkaar.
Stap 12:
Adem uit. Kom terug in de beginhouding: Ga rechtop, voeten iets uit elkaar en schouders ontspannen. Leg de handpalmen tegen borst tegen elkaar.

Herhaal de zonnegroet een aantal keer en je kunt de dag weer in met nieuwe energie!
Neem altijd je eigen lichaam in acht, luister goed naar je lichaam en haar grenzen..

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

‘JOOGA heeft een erg toegankelijke, leuke en professionele yoga workshop aangeboden voor een groep jong volwassen binnen de forensische psychiatrie. Erg goed begeleid met ruimte voor ieders mogelijkheden en stijl. De groep ging volledig mee met de onderdelen waar de docente Jorieke ze in mee nam. Een aanrader en voor herhaling vatbaar!’
Erik Timmerman, Van der Hoeven Kliniek Utrecht